Seminari: “De soberanía a custodia: Gobernando la Antártica, gobernando el mundo”.

Dimecres passat 15 de maig, la Dra. Alejandra Mancilla, Professora de Filosofia al Departament de Filosofia, Clàssics, Història de l'Art i Idees de la Universitat d'Oslo, va impartir el Seminari "Governant l'Antàrtica, governant el món".

La professora Mancilla, que ha fet una estada breu al CEDAT, va compartir la seva investigació sobre l'evolució de l'Antàrtica des de la seva entrada a la història mundial com a repositori de recursos marins fins a la seva evolució cap a un sistema de governança únic.

Des dels seus inicis, el 1959, el Tractat Antàrtic va configurar una governança territorial única sobre un continent sencer, on els reclams territorials d'un grup de països van ser congelats a favor de mantenir la pau i la cooperació científica. Des de la signatura del Protocol Ambiental del 1991, a més, l'Antàrtica es va convertir en un dels llocs més protegits del món, on es prohibeix l'extracció de minerals i on la sobirania entesa com a dret a explotar els recursos naturals ha estat reemplaçada per la custòdia compartida dels estats membres.

La professora Mancilla va reflexionar sobre com un nou sistema de governança que parteixi de la superació del que anomena nacionalisme i antropocentrisme metodològics, podria servir d'inspiració per repensar la governança de llocs la conservació dels quals és crítica, com les ecoregions.